Full fart hela dan

Om någon timme ska jag åka till filtloppisen. I stället för en filt har jag en gammal trasmatta av samma storlek som en filt (ungefär). Mattan har varit på väg till deponin eftersom den har små solgula fotavtryck lite här och där på matten. En av mina kreativa söner fick tag på en målarburk och kom på något sätt på att han kunde trampa i färgen och sedan lämna spår efter sig. Jag åker omkring i min bil som en rullande loppis, både jag och bilen skulle också platsa på en loppis. I bakluckan har jag en låda med loppissaker som får vara kvar där tills den är slut. Himlen ser ut som att det är bäst att gardera med såväl paraply som regncape.

Jag har börjat sticka en kofta till mig själv. Frågan är om garnet räcker eller om jag måste skarva på något sätt, men sju nystan borde räcka. Ett nystan räckte till 12 cm. Upp till ärmhålet är det 27 cm, så det ser lovande ut. Det blir en kort kofta men den ser fin ut på mönstret.

En tegelsten på drygt 700 sidor på kortlån har jag börjat på. Den är skriven av Marlene van Niekerk. Den här boken är hennes andra roman. Hon är också professor i afrikaans och holländsk litteratur vid universitetet i Stellenbosch, Sydafrika.

Sydafrika, 1996: apartheidsystemet har fallit. Den vita lantbrukarhustrun Milla de Wet ligger förlamad och kan bara kommunicera genom blinkningar. Hon är helt utlämnad till Agaat, som ägnar henne en noggrann men ilsken omsorg. Agaat är svart och har levt med familjen de Wet i hela sitt liv. Hon räddades undan ett fasansfullt öde när hon som femåring, vanskött och med ett lätt handikapp, togs in i familjen och nästan blev som en dotter. När den ende sonen föds blir hon hans barnflicka och förtrogna, medan relationen till Milla blir alltmer komplicerad. Förhållandet mellan de båda kvinnorna, präglat av makt och vanmakt, står i centrum för Millas dagböcker. Och i dem finns också nyckeln till den oerhörda laddning som råder mellan de två kvinnorna.

Jag har precis börjat i boken, och i dag blir det inget läst. Efter loppisen ska jag åka till norra Öland för att se den öländska versionen av Potatishandlaren. Någonstans mellan loppisen och teatern ska jag hinna kasta i mig något att äta. Det ska väldigt kul att se Potatishandlaren. En av aktörerna har jag en personlig relation till så jag ska ta med en blomma till henne, och hälsa från mamma också.

 

4 thoughts on “Full fart hela dan

  1. Hej

    Åter hemma efter vårt Spanienäventyr. Vi har haft det härligt, hot hot hot. Har 2 veckors semester kvar får se om vi kan ta oss ner till norra Tyskland en sväng.

    Tack för boktipset, ska försöka leta efter boken.

    Lotta

    • Vad ska ni göra i Tyskland? Bara åka runt och titta? Det finns många fina, gamla städer i norra Tyskland. Hameln är en gammal, gammal stad jag kommer ihåg som väldigt charmig. Vill du ha andra boktips? Vilken typ av böcker vill du läsa? Jag läser väldigt brett så jag är uppdaterad lite här och där. Ha en bra resa i Tyskland.

  2. Jag läser allt, deckare, biografier romaner m m.

    Vi har avverkat Bremen, Rostock, Lubeck och sovit på hotell i Heiligenhafen. Vi hade dåligt väder när vi var i Bremen så dit vill jag åka igen, jättefin stad. Kan rekommendera Heiligenhafen, inte bara billig öl och annan dryck utan mycket vackra omgivningar. För några år sedan ”svängde vi av” för att äta och blev betagna i denna mysiga by så vi bokade in hotell förra året och var där 2 dagar.

    Lotta

    • Då läser vi ungefär samma litteratur. Jag tror aldrig att vi avhandlade det under våra friskvårdstimmar, men mycket annat.
      Kul med gamla städer, sneda och vinda hus och smala gator. Rothenburg tror det finns två städer som heter. Jag har varit i den som har en jätteaffär med julsaker hela året. I Bremen står väl sagostatyn vill jag minnas, den där med tre djur som står på varandra. Många pärlor hittar man just genom att svänga av………..Elisabeth

Kommentera

