Två gamla byggnader

Innan jag cyklade in till stan i går pumpade jag däcken. Cykeln rullar mycket bättre med nypumpade däck. Första stopp blev biblioteket där jag lämnade tillbaka böcker. Nästan granne med biblioteket ligger fängelset, en sluten anstalt. Dom som sitter där har en fantastisk utsikt åt alla håll. Huset är byggt 1852. I flera år har man pratat om att bygga om, ska fängelset vara kvar osv.. När det byggdes fanns det plats för drygt 100 intagna. I dag har fängelset 57 normalplatser, alltså betydligt mera svängrum för dom intagna än när huset var nytt.

Den vita byggnaden är fängelset. Det lutande tornet är stans gamla vattentorn, och som inte alls lutar. Vattentornet ligger på Kvarnholmen, Kalmars krympande stadskärna vad gäller butiker. Tornet är 65 meter högt och byggdes 1887-1900. Som vattentorn togs det ur bruk 1972. Sen funderade man en stund och 1983 byggdes det om till bostäder. På dom 15 våningarna finns det elva lägenheter.

Nästa stopp skulle bli butiken som säljer tyg och knappar. På vägen dit passerade jag Systembolaget, och tänkte att jag kunde fylla på vinförrådet. Det blev vitt nu också, denna gången en riesling från Australien med mycket smak av citron och lime, Nottage Hill heter den. Det var flera av dom ”törstiga” som hängde på låset, för klockan hade just passerat tio. Bakom mig i kön stod en kille med korgen full med ölburkar. Av hans lukt förstod jag att han nyss avslutat förra inköpet av öl.

I tygaffären var det inga besökare så jag kunde i godan ro botanisera bland knapparna. Det var inte det lättaste, för det finns hur mycket knappar som helst att välja bland. Till slut hittade jag fem små bruna knappar som i dag ska sys i den lilla koftan för en bebis på tre-sex månader, som också ska få sockar och vantar i samma storlek och garn.

Solen är framme och det ska den vara i dag, hela dagen.

Kommentera

