Söndag är vilodagen

Söndag hela dagen, en lång härlig dag att ta hand om på bästa sätt. Luften känns lite kylig, solen är på annat håll och det verkar inte bli riktigt ljust i dag.

En bra bok och ett glas vin kan aldrig bli fel. I veckan kom en rapport om att ett halvt glas vin om dagen kunde hjälpa mot ledgångsreumatism, och då borde ju det valet inte vara så svårt. Vinet på bilden är Leyda från Chile, sauvignon blanc 2011, reserva. Vinet är mycket fruktigt, torrt och passar till skaldjur eller bara som det är. Jag blandar gärna vinet med en skvätt jos.

Boken är Efter mörkrets inbrott av Haruki Murakami. Boken handlar om systrarna Eri och Mari som befinner sig på olika sidor om natt och dröm. Eri tycks inte kunna vakna där hon ligger i sängen med teven påslagen. Mari tycks däremot inte kunna sova. Efter mörkets inbrott stöter hon på den unge jazztrombonisten Takahashi som med bestämdhet hävdar att de träffats tidigare. Under de följande timmarna i Shinjukus nöjeskvarter möter Mari också en kvinnlig före detta brottare som nu jobbar som nattportier på ett hotell med skamfilat rykte samt en kinesisk prostituerad som på samma hotell blivit brutalt misshandlad av en affärsman. Fram till gryningen korsas deras vägar gång på gång och deras hemligheter tycks dra dem allt närmare varandra.

En hel bok som handlar om en enda natt. Det är ett suggestivt drama som blandar tid och rum. Den är riktigt bra.

Harar eller kaniner? Jag tror det är harar, en granne tror att det är kaniner. Hur ser man skillnad på en hare och en kanin? I går när jag cyklade till gymmet räknade jag till fyra stycken på området. Då ser jag genast framför mig 44 snart………..

Försökte i går på Postens hemsida beställa porto till ett stort brev jag ska skicka till min moster i Kristianstad. Det gick bra att fylla i storleken på brevet, läng, bredd och höjd samt vikt, avsändare och mottagare med våra adresser. Sen tog det stopp. Min emailadress gick bra men min moster som inte har någon, då gick det inte att skicka på detta vis. Nu får jag i alla fall gå till macken till också är post för att få iväg paketet.

2 thoughts on “Söndag är vilodagen

Kommentera

