Melontider

Nu är melonerna fina och till bra pris. En vattenmelon på fem kilo kan det löna sig att leta efter i flera butiker, om man inte sätter ett pris på tiden. Hur förvarar du dina meloner? Jag är ingen storkonsument av meloner så jag har stoppat in den i kylen. Min ene granne som har sitt ursprung i Bosnien var bakom mig i matbutiken en dag i veckan. Han hade fyra meloner, jag hade en tidning, en godispåse, glass och kanske något nyttigt också. Han frågade varför jag inte köpt melon. Jag svarade att jag hade melon hemma. De han köpt var inte mogna. Dom skulle vara mogna först om två veckor sa han. Då frågade jag var han förvarade dom. Han hade dom i sovrummet för dom luktade så gott. Alla sätt är bra utom dom dåliga. Samme man har aldrig skorna på inomhus. Går vi ut samtidigt tar han på skorna utanför dörren. En gång stod skorna kvar utanför dörren. Det är nästan som förr i tiden på hotell, när man skulle ställa ut skorna och hämta in dom nyputsade på morgonen. Det var innan allt som löst är mitt.

Jag äter inte bara godis och glass. Det slinker ner lite nyttigheter också mellan varven. Den här smaskiga fruktsalladen åt jag i går. Det är två sorters melon, persika och kiwi. Två kiwifrukter täcker hela dagsbehovet av c-vitamin.

Grattis Kronprinsessan och alla andra som fyller år eller har annan bemärkelsedag i dag. Hoppas regnet upphör framåt kvällen så Kungen slipper sitta med en sopsäck över sig i år igen. Borgholm är fullt av kändisar och halvkändisar vid denna tiden.

Förra sommaren var jag på en konsert i Borgholms slottsruin som fick avbrytas på grund av ovädret. Det blixtrade och regnade som aldrig förr. Jerry Williams fick vi aldrig lyssna på eftersom konserten bröts, och det var mest honom vi ville se och höra. Det var mörkt och vatten som inte rann undan, alla skulle ut samtidigt. Det var kaosartat, en kväll vi kommer ihåg.

 

Kommentera

