Räcker semesterkassan?

Vad gör du för att få semesterkassan att räcka till? Det finns dom som lånar både till semestern och till månaden efter semestern. Semestern är viktig men det är inte den dyraste semestern som är den bästa. När man frågat barn om deras bästa semesterminne så är det oftast när dom haft mest tid med sina föräldrar. Det kan vara en cykeltur med fikakorg, det kan vara att meta eller göra något med en föräldrer som man inte brukar göra. Sen vet ju jag också att när skolan börjar och alla barnen ska redogöra för sitt sommarlov så är det precis som med kafferep, man ska överträffa varandra. Det är därmed inte sagt att det är resan längst bort som ger dom största upplevelserna.

En ekonom gav spartips för kommande semester, spara pengar i petflaskor, olika mynt i olika flaskor för olika ändamål, till exempel glasspengar i en och fikapengar i en. Det är oftast småutgifterna som sticker iväg och spräcker semesterkassan. Ett annat tips var att, om det kärvar, gå till pantbanken i stället för att ta ett dyrt sms-lån. Min semesterkassa gick till nya däck till bilen och dubbla inlägg (mjuka och hårda)till mina skor (inte samtidigt), båda var utgifter jag inte räknat med. Bilen rullar bra och mina fötter mår väl, och vad är väl en bal på slottet………………

Jag kan som Ferdinand sitta och lukta på blommorna, i mitt fall titta på den här fina blomman som fortfarande är lika fin. Den har inte tappat en enda blomma på ett par månader. Det är som den är konserverad.

Det är nog påsklimpan jag köpte med bäst före datum 12 april också. Den ser fortfarande helt ätlig ut.

Naturupplevelser är gratis, och kan vara hur fantastiska som helst. Det gäller inte i myggrika områden, om du frågar mig. I Sverige finns 37 arter av blodsugande myggor. Den värsta är aedes sticticus. Dom vanligaste är skogsmyggor och översvämningsmyggor. Skogsmyggan tar tid på sig innan den sticker medan översvämningsmyggan sticker direkt. Ett tips som inte funkar är, undvik att klia på betten! Om du vet att du ska ut i myggrika trakter kan du förebygga med vanlig allergimedicin med antihistaminer. Skräm bort myggen med myggmedel och välj ljusa kläder i stället för mörka kläder som drar till sig myggen.

 

4 thoughts on “Räcker semesterkassan?

  1. Det finns mycket man kan göra på semestern som är gratis. Till exempel vissa museer har fritt inträde. Bara det… (Med tanke på att det regnar så…)

    • Jo men absolut, gratis är bra, och att sitta på en bänk och kolla folk-det är ungerhållning, men i fortsättningen för min del med paraply, oavsett väderlek. Önskar dig en underbar semester.

Kommentera

