Gamla guldkorn

Olle Häger och Hans Villius gjorde en dokumentär om Hans Villius som visades i repris i går. Den var mycket sevärd, speciellt för mig, som bor i krokarna. Det visades många gamla bilder från Kalmar och från olika platser på Öland, de flesta har jag en personlig koppling till. Villius var med i den första studentklass som sprang ut från Stagneliusskolan i Kalmar 1941. Skolan som fått sitt namn från Erik Johan Stagnelius som var född på Öland, blev en betydande poet och författare, men dog väldigt ung. Från 1941 visades också en filmsekvens från när statyn på Larmtorget i Kalmar invigdes av kung Gustaf V.

Från Öland visades bilder från Resmo. Kyrkan är just Resmo, och är en av landets äldsta kyrkor som fortfarande är i bruk. Den byggdes på 1000-talet, utan torn. Tornen kom först på 1700-talet. I dag har den ett torn som renoverades för bara några år sedan. Det är en liten fin kyrka. Från Hulterstad visades bilder från regalskeppet Kronon som förliste där utanför 1676. På kyrkogården i Hulterstad finns ett minnesmärke över de förlista männen. Villius pappa (på den tiden var det bara pappan) köpte i början på 40-talet en liten stuga i byn Bring, som i dag heter Bredinge. Jag vet precis vilken stuga det är. På 60-talet hyrde en tevehallåa som heter Ingrid Mattson den stugan. Jag var där och levererade jordgubbar och passade på att få en autograf (vad skulle jag med den till?).  Det var en nostalgitripp för mig.

På 40-talet fanns det inte så många bilar. I dokumentären visades en Buick upp som både Gustaf V och Villius föräldrar åkte i, fast inte vid samma tillfälle. Nu är det bilar överallt, till och med i glasskiosken. I går hade man tydligen något slags jippo med italienska sportbilar i Borgholm. I sakta mak kom dom genom stan och skulle parkera på torget när en av bilarna plötsligt rusar motorn och bilen far rakt över torget, och fullkomligt mejar ner allt på vägen. Sex personer skadades varav två allvarligt. Tänk att stå i glasskön och utan att hinna fundera så hamnar man på en motorhuv. Jag var på väg hem från Öland när det hade hänt. På bron mötte jag en ambulans med blåljus och två polisbilar, också med blåljus, så jag förstod att något allvarligt hänt.

I går var en underbar sommardag. I dag kommer inte temperaturen att nå lika högt, men det kan bli en bra dag i alla fall.

2 thoughts on “Gamla guldkorn

Kommentera

