Lugn midsommar

I den här delen av landet kommer förmodligen midsommar att bli en lugn tillställning. Väderprognosen säger regn, och efter det regnskurar. Då brukar det bli lugnt. Inte ens överförfriskade personer vill vara ute och rumla i regn. Som prognosen ser ut behöver vi inte ens fundera på om vi ska duka inne eller ute. Det blir inne.

Bönderna kräver regn inom två veckor. Senaste rotblötan var för över två månader sedan. Rubriksättaren funderade nog inte så mycket, för hos vem kräver man regn?

Redan i går kändes det som lugnet lagt sig över stan. Dom som kunde sluta tidigare gjorde det. Många var på resande fot, satt sönderstressade i en bil på väg mot midsommarfirande eller semester. Bilarna rullade över bron på väg till ön, inte lika hysteriskt som förr om åren. Då var det långa, långa köer. Nu rullade det på i en strid ström av besökare, de allra flesta på väg norrut på ön.

I dag började tidningen med sin kapitelläsning av en bok som jag inte tänkt läsa. En hel sida extra korsord, reportage från varenda förskola, alla boule-ande pensionärer i varenda hörna och en massa annat som inte direkt lockar till läsning. Semestrarna har börjat och vikarierna skickas på mer eller mindre intressanta uppdrag. Det är inte bara på tidningen det finns vikarier. Vid besök på mitt bankkontor såg tjejen i luckan ut som en fågelholk när jag framförde mitt ärende, och i matbutikerna har dom också dykt upp, vikarierna. Bra att många får sommarjobb, så jag ska vara lite extra tålmodig. För länge sedan har jag lärt mig att fundera på något annat medan jag väntar i kön. Det går oftast inte fortare för att jag står och trampar, sträcker på halsen för att se vad/vem som är proppen. Det enda som händer är att mitt blodtryck stiger alldeles i onödan.

Hoppas ni alla får en lugn och behaglig midsommar med precis lagom av allt. Lagom är ett väldigt bra ord som säger mycket, tycker jag. Vad tycker du?

2 thoughts on “Lugn midsommar

    • Ingen annan har kommit p hur bra det r, lagom, eller vad tycker du sjlv? Svenskan r ju ett fantastiskt sprk dr mnga ord har olika betydelser, olika betoning men samma stavning. just nu kommer jag givetvis inte p det men dyker p det i olika korsord.

Kommentera

