Skuggsidan/fredagsmys

Vilken rubrik lockar mest till läsning? Skuggsidan låter negativt, vilket det i det här fallet inte är, medan fredagsmys låter väldigt positivt. Vad läser vi helst? Elände och andras olycka eller myspys, att grannen vunnit tre miljoner?

Den här ännu blommande syrenen har sitt bo på skuggsidan, vilket förlänger blomningstiden, och i detta fallet därför blir något positivt. Utanför ser jag skolavslutningsfina barn på väg att fira att terminen är slut. Det sker i skolans matsal. Flickorna har tights, guppande kjolar och top. Många har någon blomma i håret. Pojkarna har knälånga shorts och skjorta, enfärgad eller rutig, och ser vattenkammade ut. Det är vanligt att familjen passar på, att på skolavslutningsdagen gå ut och äta eller fika. Det måste väl gå in under benämningen fredagsmys.

I lokaltidningen fanns i dag en undersökning där folk fick ge tips på en bra badstrand. En flicka svarade Karon beach i Thailand. Den är säkert fin, men hur tillgänglig är den i sommar för oss vanliga som tänkt oss ta cykeln till stranden för ett dopp. Det finns stränder på närmre håll som är fina, och som jag tänker hålla till godo med i sommar. Däremot måste jag erkänna att jag saknar vätterstranden. På den tiden bodde jag så nära att jag efter arbetsdagens slut cyklade hem, bytte till baddräkt och snodde om mig badlakanet, gick tvärs över vägen och var nere på sandstranden vid Vättern. Känslan av att vara vid Medelhavet fanns där. Apropå Vättern, ska någon cykla runt den i helgen?

Kommentera

