Svart dag

I går blev en riktig skitdag. Skatteverket (min arbetsplats under nästan 15 år) förhalar ett ärende, och misstror mig. Jag har fått en förfrågan med 18 frågor, inga problem, jag kan svara på varenda en, men förfrågan misstänkliggör mig som person. Det finns tyvärr alltför många myndighetspersoner som ska utöva sin makt. Eftersom solen bytts mot regnskurar och moln passar det bra med skrivbordsarbete. Jag ska åka och köpa en ny bläckpatron för att få ut alla kopior som krävs till svaret. Nog om det.

Jag var på kyrkogårdsrunda i går, satte blommor vid gravarna, pratade på ett ställe med ”dögrävarna”. Dom höll på att skotta igen en grav. Vi dividerade lite om jordbegravning respektive kremering, och kom fram till att äldre på landet fortfarande vill ha jordbegravning.

    

Till vänster ligger farmor och farfar, och en farbror. Farmor och farfar fick sju barn mellan 1917-1935. Det är endast min faster född 1935 som lever i dag. Farmors bror gifte sig med farfars syster, vilket var vanligt på den tiden, mycket för att hålla ägorna inom släkten.

Till höger ligger min mormor och morfar, och min ene bror. Morfar hann jag aldrig träffa. Mormor blev änka vid 42 års ålder. Hon levde ensam resten av livet. Mormor och morfar fick 22 års äktenskap. En del av den tiden var morfar i Amerika. Jag tycker det är en så fridfull plats precis vid stenmuren. Så många frågor jag har, och som jag skulle velat ställa till både mormor och farmor.

Boktips: Flaskpost från P av Jussi Adler-Olsen. Jag försökte beställa den från Bokus, men den är slut, till och med på förlaget.

I morgon ska jag berätta något roligare.

Kommentera

